Projekt
„Zwiększenie efektywności pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Przedszkolu Miejskim nr 14 im. Jana Brzechwy w Starachowicach”
współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027.
Priorytet FESW.08.Edukacja na wszystkich etapach życia
Działanie FESW.08.01.Wsparcie edukacji przedszkolnej
Projekt realizowany na podstawie umowy z Województwem Świętokrzyskim – Zarządem Województwa, pełniącym funkcje Instytucji Zarządzającej programem regionalnym Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027
REALIZATOR PROJEKTU:
Akademia Przedsiębiorczości sp. z o.o.
PARTNER PROJEKTU:
Gmina Starachowice
DZIAŁANIA W PROJEKCIE:
- DODATKOWE ZAJĘCIA DYDAKTYCZNE
W ramach zadania przeprowadzone zostaną zajęcia edukacyjne dla 115 Uczestników Projektu – 58 dziewczynek, 57 chłopców z Przedszkola Miejskiego nr 14 w Starachowicach, w tym 2 chłopców z niepełnosprawnościami:
a) ZAJĘCIA Z EKOLOGII – zajęcia praktyczne w ogrodzie, m.in. sadzenie roślin, nauka dbałości o rośliny, zajęcia rękodzielnicze z ekologii, ekologiczny pokaz mody (zajęcia realizowane w 5 grupach przedszkolnych, raz w tygodniu po 30 minut w każdej grupie). Ponadto zaplanowano dwa przedstawienia o tematyce ekologicznej oraz i dwie wycieczki edukacyjne (Arboretum w Nadleśnictwie Marcule, Zagroda Edukacyjna w Skarżysku Kamiennej);
b) WARSZTATY Z KODOWANIA – zabawy w kodowanie, które w przyjazny sposób wprowadzają dzieci w świat nauki logicznego myślenia, obserwacji i dedukcji (zajęcia realizowane w 5 grupach przedszkolnych, raz w tygodniu po 30 minut w każdej grupie);
c) LABORATORIUM PRZEDSZKOLAKA – cykl zajęć badawczych, podczas których dzieci poprzez dokonywane doświadczenia zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu przyrody, fizyki i chemii (zajęcia realizowane w 5 grupach przedszkolnych – po 30 minut w każdej grupie);
d) SZKOLENIE Z KODOWANIA DLA NAUCZYCIELI – szkolenie dla 16 nauczycieli Przedszkola Miejskiego nr 14 w Starachowicach (16K, 0M)). Szkolenie odbędzie się w formie stacjonarnej (4 h). Podczas warsztatów uczestniczki poznają zasady prowadzenia zajęć z kodowania w przedszkolu oraz nauczą się korzystania z zasobów (pomocy dydaktycznych) zakupionych w ramach projektu na zajęcia z kodowania. W czasie trwania projektu nauczycielki przedszkola będą prowadziły zajęcia z kodowania w swoich grupach przedszkolnych.
Na potrzeby planowanych zajęć zostanie zakupiony niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne: m.in. sklepik eco, stragan pod chmurką, materiały papiernicze, narzędzia ogrodnicze, sadzonki, nasiona, cebulki roślin (zajęcia z ekologii), Laboratorium oraz inne pomoce dydaktyczne do zajęć laboratoryjnych, Magiczny Dywan, pakiet do Kodowania, Pakiet Edu-Przedszkole, program Jumbo-Edu, mata do kodowania (warsztaty z kodowania), interaktywny monitor z mobilnym stojakiem – do wszystkich zajęć z zadania. - ZAJĘCIA SPECJALISTYCZNE
W ramach zajęć specjalistycznych 115 Uczestników Projektu (58 dziewczynek, 57 chłopców) weźmie udział w następujących zajęciach:
a) TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH – zajęcia dotyczące nawiązywania relacji, komunikowania się, radzenia sobie z konfliktami i rozumienia emocje innych. Dzieci zdobywają wiedzę i nowe umiejętności, dzięki temu coraz więcej rozumieją i dowiadują się jak radzić sobie w sytuacjach społecznych (zajęcia realizowane w 5 grupach przedszkolnych, po 30 minut w każdej grupie – dwa razy w miesiącu);
b) TERAPIA RĘKI – zajęcia skoncentrowane na rozwijaniu zdolności manualnych dziecka – precyzyjne ruchy rąk, dłoni oraz palców. Zajęcia prowadzone w formie zabawy, np. gry, zabawy z piłkami, skakanie, rysowanie, lepienie z plasteliny – realizowane w 5 grupach przedszkolnych, raz w miesiącu przez 60 minut;
c) SENSOPLASTYKA – każdy Uczestnik Projektu weźmie raz udział w 5-godzinnych zajęciach, które wprowadzają dzieci w świat zapachów, faktur i kolorów, co wpływa na rozwój kreatywności i twórczego myślenia poprzez pobudzanie wszystkich zmysłów jak węch, smak, zapach, wzrok i dotyk (zajęcia prowadzone w małych grupach – ok. 10 osób).
d) LOGORYTMIKIA – Uczestnicy Projektu (48 dzieci), u których zdiagnozowano zaburzenia mowy, zostaną objęci wsparciem w postaci zajęć łączących rytmikę z terapią logopedyczną; na logorytmikę składa się szereg ćwiczeń muzyczno – ruchowych, oddziaływających na płaszczyznę słuchową, słuchowo-ruchową oraz ruchową, przeznaczonych dla dzieci z zaburzeniami mowy, z wadą słuchu i wzroku, ściśle podporządkowanych terapii prowadzonej przez logopedę (zajęcia dla czterech 12-osobowych grup, 2 razy w miesiącu po 30 minut).
Na potrzeby planowanych zajęć zostanie zakupiony niezbędny sprzęt i pomoce dydaktyczne, m. in. zestaw Logorytmika, dmuchajka, flipper logopedyczny, krążki piankowe, piłki do rytmiki, woreczki z kuleczkami, układanka drewniana, tablica cekinowa - ZAJĘCIA Z ZAKRESU DORADZTWA ZAWODOWEGO
Raz w miesiącu w każdej z 5 grup przedszkolnych (po 30 minut) prowadzone będą zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Zakładają one wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, środowiskiem pracy oraz kształtowanie pozytywnej i pro-aktywnej postawy dzieci wobec pracy i edukacji, a także pobudzenie motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań i zdolności dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń. W ramach zadania zorganizowany zostanie także Dzień Zawodów w Przedszkolu, a w nim konkurs plastyczny dla dzieci pt. „ Kim będę gdy dorosnę?”. Zakupione zostaną dyplomy, nagrody i upominki dla dzieci oraz wyposażenie do zajęć z doradztwa zawodowego: książeczki edukacyjne o zawodach i kąciki zabaw dla dzieci (różne zawody). W zajęciach zawodoznawczych weźmie udział 115 Uczestników Projektu (58 dziewczynek, 57 chłopców, w tym 2 osoby z niepełnosprawnościami). - ZAJĘCIA STYMULUJĄCE ROZWÓJ PSYCHO – RUCHOWY
W ramach zadania 115 Uczestników Projektu (58 dziewczynek, 57 chłopców) weźmie udział w zajęciach ruchowo-sensorycznych i plastyczno-sensorycznych stymulujących rozwój psychoruchowy. Zajęcia będą realizowane raz w tygodniu po 30 minut, w każdej z 5 grup przedszkolnych.
Ponadto zaplanowano zajęcia teatralne (spotkania z teatrem – 4/rok przedstawienia teatralne dla dzieci w przedszkolu), zajęcia taneczne (1/rok warsztaty taneczne z instruktorem/ami ze szkoły tańca), zajęcia muzyczne (2/rok spotkania z muzykami z filharmonii) oraz w spotkanie animacyjne (festyn – 1/rok).
GRUPA DOCELOWA:
Grupa docelową realizowanego projektu stanowi 115 dzieci (58 dziewczynek i 57 chłopów) z Przedszkola Miejskiego nr 14 im. Jana Brzechwy w Starachowicach oraz 16 nauczycielek z tegoż przedszkola.
CEL GŁÓWNY PROJEKTU:
Celem projektu jest zapewnienie w okresie wszechstronnego rozwoju 115 dzieci (58 dziewczynek i 57 chłopców) z Przedszkola Miejskiego nr 14 im. Jana Brzechwy w Starachowicach poprzez wzbogacenie oferty przedszkola o dodatkowe zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, specjalistyczne, w tym dostosowane do potrzeb dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
WSKAŹNIKI REZULTATU:
Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu – 16 (16K, 0M)
WSKAŹNIKI PRODUKTU:
Liczba dzieci objętych dodatkowymi zajęciami w edukacji przedszkolnej – 115 (58K, 57M);
Liczba miejsc wychowania przedszkolnego dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnością – 2;
Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem – 16 (16K, 0M);
Liczba szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem – 1;
Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, objętych wsparciem – 2 (0K, 2M);
Liczba objętych wsparciem podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym – 1;
Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie – 2 (0K, 2M)
TERMIN REALIZACJI:
01.07.2024 – 30.06.2026
WARTOŚĆ PROJEKTU:
413 656,25 zł w tym:
wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 351 607, 81 zł
wkład własny: 57 120,00 zł (Gmina Starachowice)
Zapraszamy do udziału w projekcie!